"Egen tid"

Detta är ingenting som man "får" utan något man måste "ta" sig, enligt mig.

Sedan kan man ju fundera över vad som ingår i begreppet "egen tid". Är det när man går på SPA och får en massa underbara behandlingar, massage, äta "nyttiga saker" som ligger upplagt på ett vackert fat och dricka något "nyttigt" i vackra små glas??? Eller är det när man får åka till en söderhavsö med vita milslånga stränder och ett grönt hav med palmer som vajar i vinden invid de vita milslånga stränderna och bara koppla bort barn, tvätt, matlagning och jobb??? Eller är det när man får gå på toaletten och låsa in sig i ca. 4 minuter (för att göra sina behov)???

Som hårt arbetande småbarnsmamma är dessa alternativ till "egen tid" en utopi ;). De två första alternativen begränsas av ekonomin och det sista för att jag oftast har någon/några som hänger på dörrhandtaget och har "så mycket" att säga eller problem som "bara" mamma kan lösa.

Jag får ofta höra hur viktigt det är med "egen tid" och att jag "måste" slå av på takten för att inte bränna ut mig. Men vad vet andra om mitt liv (igentligen). De flesta ser mig bara under ett begränsat antal timmar i veckan och det verkar ge dom rätten till att komma med goda råd om hur jag ska leva mitt liv. Jag vet att dom gör det i all välmening men det skapar också en stress hos mig. Jag har skapat mig "egen tid" och meningen med "egen tid" är väl att vara med sig själv och inte med andra??

När har jag min "egna tid" och vad gör jag på den då???

Först av allt så har jag berättat för barnen att dom måste gå och lägga sig kl 20.00 för att orka vara på dagis/skola OCH för att mamma måste få en stund för sig själv på kvällen (jag är ju ingen morgonmänniska). När barnen gått och lagt sig så brukar jag börja med att plocka i dagens "oreda". Sedan har jag förlikat mig med mina "vänner" dammråttorna och att jag inte behöver ha ett perfekt välstädat hem. Jag har skippat TV:n (det är bara stressande att följa alla serier) och slår på radion istället. Sedan brukar jag oftast sätta mig framför datorn en stund och läsa lite bloggar och kolla Facebook (ett utmärkt sätt att kolla kontakten med vänner, när JAG har tid). Vissa kvällar kan jag göra ett fotbad eller en ansiktsmask. Ibland brukar jag lägga mig raklång på soffan och läsa en bok/tidning eller lösa korsord. Om andan faller på så kan jag också ta mig an en garderob eller skåp som behöver röjas. Dessa aktiviteter kostar ingenting och behöver inte planeras i förväg. Jag brukar låta dags formen styra.

Vag man gör på sin "egna tid" är inte så viktigt. Det viktiga är att man skapar sig "egen tid", när man är med sig SJÄLV. Det är ju klart att andra inte ser min "egna tid" för det är väl det som är poängen med det hela ;)

Kram på er alla omtänksamma människor och se till att skapa er EGNA "egen tid"

/Vanliga mamman

Kommentarer
Postat av: Maria

vet hur det är egentid är inte lätt att hitta/ta sig..

Har två små själv :)

Ha en super bra tisdag

kram

2009-01-27 @ 07:34:36
URL: http://xtremebeautynails.blogg.se/
Postat av: Linda

hej å tack för din kommentar, ska ta den till mig// Vh Linda

2009-01-27 @ 17:27:10
URL: http://familjenbacklin.blogg.se/
Postat av: meela83

egen tid e viktigt.. men de e bara en själv som avgör vad de e ler.. vad som får en själv att samla krafter för å själv kunna må bättre å orka mer..

kram meela

2009-01-28 @ 09:14:46
URL: http://meela83.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0